Monday, December 15, 2008

ညီ၊ညီမေလးသုိ႔ အိတ္ဖြင့္ေပးစာ(၆)


ညီေလး၊ညီမေလးတုိ႔ေရ……
မျမင္ႏုိင္တာေတြကုိပဲ ျမင္ခ်င္ေနတာက လူ႔ဘ၀ကုိေတာ္ေတာ္ကုိ မင္းမူေနခဲ့တယ္။ ဘယ္လုိေျပာရမလည္း ဆ္ုိရင္ တန္ဖုိးတစ္ခုကုိ တန္ဖုိးတစ္ခုနဲ႔ ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔ဆုိတာက အဲဒီဆုံးျဖတ္မယ့္ တန္းဖုိးရဲ႕ အရည္အေတြးနဲ႔ဆုိင္တယ္။ ဒီေတာ့ ဘာေတြနဲ႔ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ခ်င္တာလည္း၊ ဘယ္လုိခ်မွာလည္း ၊ ဘယ္ေတာ့ခ်မွာလည္း ၊ ဘယ္သူ႔ကုိ ဘယ္လုိ အျပဳအမူေၾကာင့္ခ်မွာလည္း ေမးခြန္းေတြကေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားေနလိမ့္မယ္။ ကဲ့ ဒီတစ္ပတ္ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ အကုိ႔ရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္အေၾကာင္းကုိ ဦးစားေပးေျပာဆုိခ်င္တယ္။ သူကေက်ာင္းမၿပီးေသးေပမယ့္ ကုိက္ပံု စံမ်ဳိးနဲ႔ စာလုိက္သင္တယ္။ ဒါကလည္း သူ႔ဆရာရဲ႕ အကူအညီေတာင္းခ်က္အရ ဘာမွမရဘဲနဲ႔ ေစတနာသက္သက္ လုိက္သင္တာလုိ႔ သူအေျပာအရ သိရတယ္ေပါ့ေလ။ ဒါေတာ့ ထားပါ။ သူက အကုိနဲ႔ေတာ္ေတာ္ေလး ခင္ေတာ့သူ႔ အေၾကာင္းကုိေတာ့ တစ္လုံးမက်န္ေျပာျပေလ့ရွိတယ္။
ပထမဆုံးေျပာခ်င္တာကေတာ့ သူ႔ဆရာအေၾကာင္းေပါ့ေလ။ သူ႔ဆရာကုိေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ေလးစား ၿပီး ေတာ္ေတာ္ေလးလည္း ယုံၾကည္ခ်က္အျပည့္ထားခဲ့တယ္။ သူက ေျပာရရင္ သူ႔ဆရာလုိ စာသင္ေကာင္းတဲ့ လူျဖစ္ခ်င္တာ။ ဒီေတာ့ သူ လမ္းေဖာက္ၾကည့္တယ္။ ဘယ္လုိလည္းဆုိေတာ့ သူ႔ဆရာနဲ႔မတူတဲ့ စာသင္နည္းကုိ စမ္း သပ္ၾကည့္တယ္။ သူ႔အဆုိအရကေတာ့ ကေလးေတြကုိ လြတ္လပ္ခြင့္အျပည့္ေပးၿပီးသင္တယ္။ သူကေပ်ာ္ေပ်ာ္ေန တတ္ေတာ့ ကေလးေတြကုိလည္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ေနေစခ်င္တယ္။ သူ႔အဆုိကုိေျပာတာေနာ္။ ဒီေတာ့ ကေလးေတြက သူ အခ်ိန္ေရာက္ရင္ စာထဲကုိအေလးအနက္မထားခ်င္ဘူး။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ေလွာင္ေျပာင္ေနတာတုိ႔၊စကား ေျပာေနတာတုိ႔လုပ္တယ္။ ဒါကုိ သူေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္ပ်က္တယ္။ အဲဒီလုိမျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ တစ္ခါတစ္ေလ စာေမးၾကည့္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းသားကဘာမွန္းကုိမသိေအာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ သူက အဓိကစိတ္ပ်က္တာက ေတာ့ တစ္ရက္က ကေလးမေလးတစ္ေယာက္က ဆရာစာသင္တာ ဘာမွန္းလဲမသိဘူး ။ သင္ရင္းသင္ရင္း လည္ေန တယ္။ ေတာ္ၿပီေနာက္ေန႔ေတာ့ မတက္ခ်င္ေတာ့ဘူးလုိ႔ ဆုိလုိက္တယ္။ ဒါကုိ ေမာင္မင္းႀကီးသားက သူ႔ကုိေစာ္ကား တယ္ဆုိၿပီး ေနာက္ေန႔မသင္ေတာ့ဘူးလုိ႔ အကုိ႔ကုိလာေျပာတယ္။
အကိုကလည္း သူ႔ကုိအေၾကာင္းစုံေမးၾကည့္တာေပါ့ ။ ဒီေတာ့ သူ႔ရဲ႕ သင္ပုံစနစ္ကုိသိရတယ္။ ေနာက္ၿပီးလုိ အပ္ခ်က္ေတြလည္း သိလုိက္ရတယ္။ ေနာက္ဆုံး သူ႔ကုိေျပာျဖစ္တာကေတာ့ ကုိယ္မႏုိင္တဲ့ ဘာသာရပ္ကုိ သင္တဲ့ အခါမွာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈမရွိတာကုိေျပာလုိက္တယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ သူေပးတဲ့ ဖရီးစတုိင္းလ္ဆုိတာ ကုိယ့္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔မရေသးတာရယ္။ ေနာက္ သူ႔ေပးတဲ့၊ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ဖရီးစတုိင္းလ္ဆုိတာ ေရလုိက္ငါးလုိက္လြဲေစတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ သူ႔အဆုိအရကေတာ့ သူေပ်ာ္သလုိေပ်ာ္ေစခ်င္တယ္ ဆုိေပမယ့္။ သူ႔က ေပ်ာ္ဖုိ႔ေလာက္ကုိ သာ အားထုတ္ေနတယ္ဆုိတာ သိလုိ္က္ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ကုိယ္မႏုိင္တဲ့ဘာသာရပ္ကုိ ဆရာအျဖစ္ ျပန္သင္တယ္ဆုိတာ ကုိယ္တုိင္နားလည္ေအာင္ မသင္ခင္ႀကိဳတင္ေလ့လာမႈရွိရမယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ေမးခြန္းေတြ၊နားမရွင္တာေတြကုိ ထေမးခုိင္းျခင္းဆ္ုိတဲ့ ဖရီးစတုိင္းလ္မ်ဳိးေတြ ေပးရမယ္။ ေနာက္တစ္ခုက သူ႔ ဆရာကုိ အားက်တယ္ဆုိတာေကာင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ဆရာလုိ ဗဟုသုတမျပည့္စုံမႈေတြရွိတယ္။
ဒီေတာ့ သူကသူေစတနာထားသေလာက္ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ေစတနာကုိ တန္ဖုိးမထားဘူးဆုိၿပီး သူ႔ခံယူ ခ်က္ထားတဲ့ ေစတနာဆုိတဲ့ တန္ဖုိးနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကုိ တုိင္းတာလုိက္ေတာ့တယ္။ အခု သူမသြားေတာ့ဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္း။ အကုိကေတာ့ သူ႔ကုိေျပာပါတယ္။ ဆက္သြားပါ ဒါဟာ ပထမေျခလွမ္းပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒီထဲက ေန မင့္အတြက္ တန္းဖုိးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ သခၤန္းစာေတြရပါလိမ့္မယ္ေျပာတယ္။ ေနာက္တစ္ခု သူ႔ကုိအဓိကထားေျပာ လုိက္တာကေတာ့ သူထားတဲ့ေစတနာဟာ တကယ့္ကုိစစ္မွန္တဲ့ ေစတနာျဖစ္ရဲ႕လားဆုိတာ သူ႔ကုိျပန္ေမးလုိက္တယ္ အတြယ္အတာ၊အေႏွာင္အဖဲြ႕ မလြတ္ဘဲနဲ႔ ကုိယ့္အတြက္ဆုိတာကုိ ေမွ်ာ္လင့္တဲ့ ေစတနာဟာ ေစတနာမမွန္ဘူးလုိ႔ ေျပာလုိက္တယ္။ သူကေတာ့ ေျပာတယ္သူတုိ႔ဆီက ေငြတစ္ျပားတစ္ခ်က္မွ ေမွ်ာ္ကုိးၿပီးသင္တာမဟုတ္ဘူးဆုိတဲ့ အ ေျဖကုိ ျပန္ေပးပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေငြေၾကးေလာက္ကုိသာ ျပန္ေမွ်ာ္ကုိးမွ ေစတနာမသန္႔တာဆုိတဲ့ အေျဖကုိသူေပး လုိက္တာျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ သူ႔အယူအဆကုိ အကုိေထာက္ျပလုိက္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကလည္း ေပးေနတဲ့ ေစ တနာကလည္း မဟုတ္ေသးတဲ့ အေၾကာင္းေျပာျဖစ္လုိက္ပါတယ္။ အကုိကေတာ့ ဆက္ေလွ်ာက္ရမယ့္ လမ္းေၾကာင္း ကုိပဲ ေလွ်ာက္ပုံေလွ်ွာက္နည္း ေျပာျပလုိက္တယ္။ ဆက္သြားဖုိ႔ကုိလည္း ေျပာျဖစ္လုိက္တယ္။ ကုိယ့္ဆရာထက္ နာ မည္ႀကီးခ်င္ရင္၊သုိ႔မဟုတ္ သူ႔လုိနာမည္ႀကီးခ်င္ရင္ သူ႔လုိေလ့လာမႈအားေကာင္းရမယ္။ သူ႔လုိအသင္အျပေကာင္းရ မယ္။ သူ႔လုိေစတနာမ်ဳိးကုိ ထားရမယ္ဆုိတာမ်ဳိးကုိ ေျပာျဖစ္ခဲ့လုိက္တယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ အတုယူမွားတတ္တာ ေတြ ရွိေနတတ္တာကုိ အကုိ မင္းတုိ႔ကုိေျပာခ်င္တာပါ။ လူတုိင္းကေတာ့ ကုိယ့္ျဖစ္တည္မႈနဲ႔ ရပ္တည္ေနၾကတာျဖစ္ ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကုိယ့္ခြင္မွာ ကုိယ္ပုိင္အေတြးေခၚနဲ႔ ေလွ်ာက္တာမ်ဳိးကုိ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မွန္မွန္နဲ႔ ဆက္ေလွ်ာက္ေစခ်င္ တာမ်ဳးိကုိ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ကုိယ့္ဆရာလုိမျဖစ္လုိ႔ဆုိၿပီး လမ္းေၾကာင္းလဲြသြားတာမ်ဳိးကုိေတာ့ မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ အခု ညီေလး၊ညီမေလးတုိ႔ကုိ အကုိသူ႔ကုိေျပာျပလုိက္တဲ့ ပုံျပင္ေလးတစ္ပုဒ္၊သု႔ိမဟုတ္ အေၾကာင္းအရာေလး တစ္ခုကုိ ျပန္ေျပာျပလုိပါတယ္။ ဒီအထဲကေနလည္း အားအင္ေတြ၊သခၤန္းစာေတြကုိ္လည္း ေပးႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါ တယ္။ ဒါနဲ႔ ဒီပုံျပင္ေလးမေျပာျပခင္ အခုနယ္က သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ အေၾကာင္းကုိ အဆုံးသတ္ေျပာလုိတယ္။ အခု သူမသြားေတာ့ဘူးတဲ့။ အျခားအလုပ္ကုိပဲ လုပ္ေတာ့မယ္တဲ့။ ဒီေတာ့ သူသြားျခင္း၊မသြားျခင္းကုိေတာ့ သူ႔ဘ၀ကုိ ဆုံး ျဖတ္ခ်က္မေပးလုိေတာ့ပါဘူး။ ဒါမ်ဳိးေလးေတြ မင္းတုိ႔အလွည့္ေရာက္လာရင္ ဘယ္လုိရင္ဆုိင္ရမယ္။ ဘယ္လုိေက်ာ္ ျဖတ္ရမယ္ဆုိတာ သိေစခ်င္ဖုိ႔သက္သက္ေလာက္ကုိသာ အကုိမွတ္ခ်က္ေပးခ်င္တာပါ။ သူ သြားဖုိ႔၊ဆက္သင္ဖုိ႔ဆုိ တာေတြဟာ သူရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္ ဆုံးျဖတ္ခြင့္၊လြတ္လပ္ခြင့္ျဖစ္တယ္ေလ။
တစ္ခါက လူတစ္ေယာက္ဟာ ေတာထဲမွာ လမ္းေလွ်ာက္လာရင္း မသန္းမစြမ္းျဖစ္ေနတဲ့ ေျမေခြးတစ္ ေကာင္ကုိ ျမင္ခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ သူက ဒီလုိေတြးေတာမိတယ္တဲ့။အင္း……. ဒီေလာက္ျဖစ္ေနတာ သူစားဖုိ႔အစာကုိ ဘယ္လုိ ရွားစားလဲဆိုၿပီး အံ့ၾသေနတာေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ က်ားတစ္ေကာင္ ခ်ဥ္းကပ္လာတာကုိ ေတြ႔လုိက္ရတယ္ အဲဒီ က်ားရဲ့ ပါးစပ္ထဲမွာ သားေကာင္တစ္ေကာင္ကုိ ကုိက္ခ်ီလာတယ္။ က်ားဟာ သူဗုိက္ျပည့္ေအာင္စားခဲ့ၿပီး က်န္တဲ့ဟာကုိ ေျမေခြးအတြက္ထားခဲ့ရင္း အဲဒီေနရာကေန ထြက္သြားခဲ့တယ္။
အဲဒါကုိ ျမင္ေတာ့သူ စဥ္းစားတယ္။
”” ဘုရားသခင္ဟာ ေျမေခြးကုိေတာင္ ကူညီတယ္ဆုိရင္ ငါ့ကုိလဲ ကူညီမွာပဲ ”” အဲဒီလုိ ေတြးၿပီး အိမ္ျပန္လာ ခဲ့တယ္။ သူဟာ အိမ္တံခါးကုိပိတ္ၿပီး ေကာင္းကင္ဘုံက သူ႔အတြက္ အစားအစာေတြ ယူေဆာင္လာမွာကုိ ေစာင့္စား ေနခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္လဲ ဘာမွျဖစ္မလာခဲ့ဘူး။ ေနာက္ဆုံး အားနည္းခ်ိနဲ႔လာခဲ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်မွ နတ္သားတစ္ ပါးေပၚလာၿပီး သူ႔ကုိေျပာတယ္။
”” ဘာေၾကာင့္မ်ား သင္ဟာ မစြမ္းမသန္ျဖစ္ေနတဲ့ေျမေခြးကုိ အတုယူဖုိ႔ စိတ္ကူးခဲ့ရတာလဲ၊ အိပ္ရာထဲကထ သင့္လက္နက္ကိရိယာေတြယူ၊က်ားရဲ႕ လမ္းစဥ္ကုိ လုိက္ပါေတာ့လား”” လုိ႔ ေျပာလုိက္တယ္။
ဟုတ္တယ္ လူေတြဟာ တစ္ခါတစ္ေလမွာ လူေတြဟာ အတုေတာ့ယူခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကုိယ္အတုယူရမယ့္ လူရဲ႕ လမ္းစဥ္မ်ဳိးကုိ ထည့္မစဥ္းစားခ်င္ၾကဘူး။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အတုေတာ့ယူတယ္ ဒါေပမယ့္ ကုိယ္အတုယူတဲ့ လူ ရဲ့ လမ္းစဥ္ကုိမလုိက္ပဲ ၿပိဳင္ဆုိင္မႈေတြျဖစ္သြားတတ္တယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း ဘာမွမဟုတ္တာကုိ အတုယူခ်င္ ၾကတယ္။ အထက္က လူလုိ သူမ်ားအားကုိးနဲ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ေနသူေတြကုိ အတုယူတတ္ၾကတယ္။ ဒီထဲက နတ္ သားေျပာသလုိ က်ားရဲ႔လမ္းစဥ္ကုိလုိက္ၿပီး ကုိယ္ထူကုိယ္ထစနစ္နဲ႔ ေလွ်ာက္ၾကဖုိ႔အေရးႀကီးတယ္။ အကူအညီဆုိ တာႀကီးကုိသာ ေမွ်ာ္လင့္ေနရင္ေတာ့ ဘာမွျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘူး။
ဒီေတာ့ အကုိ မင္းတုိ႔ကုိ မွာခ်င္တာကေတာ့ ေစတနာထားပါ။ ကုိယ့္အလုပ္ကုိ တန္ဖုိးထားပါ။ ဗဟုသုတ ၾကြယ္၀ေအာင္ ေလ့လာဆည္းပူးပါ။ ကုိယ့္လမ္းေၾကာင္းကုိ ကုိယ္ေဖာက္တဲ့အခါ တကယ့္ကုိယ္တန္ဖုိးထား ေလး စားရတဲ့ လူေတြရဲ့လမ္းစဥ္ကုိလုိက္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ဘာေၾကာင့္သူတုိ႔ဒီလုိျဖစ္တာလည္းဆုိတာ ပထမဆုံးေလ့လာပါ။ ေနာက္မွ လုိက္သင့္၊မလုိက္သင့္ဆုံးျဖတ္ပါ။ ကုိယ္တုိင္မေလွ်ာက္ဘဲနဲ႔ေတာ့ ကုိယ္ေရာက္ခ်င္တဲ့ ပန္းတုိင္းကုိ ဘယ္ လုိေသာနည္းနဲ႔မွ ေရာက္မွာမဟုတ္ဘူးဆုိတာကုိ ေခါင္းထဲထည့္ထားပါ။ ဘယ္ေတာ့မွ သူ႔မ်ားကုိေမွ်ာ္ကုိးၿပီး သူ႔တုိ႔ရဲ့ အကူအညီနဲ႔ ႀကီးပြားမွာပဲဆုိတဲ့ ခံယူခ်က္မ်ဳိးကုိ ေမ့ေဖ်ာက္ထားပါ။ ဆုိလုိတာက ကုိယ္လုပ္မွကုိယ္ရမယ္ဆုိတဲ့ အယူ အဆကုိ လက္ကုိင္ထားၿပီး လမ္းေၾကာင္းကုိ မေသြဖီဘဲ ေလွ်ာက္လွမ္းႏုိင္ပါေစလုိ႔…………..။

မင္းတုိ႔ရဲ႕ ခ်စ္ဆုံးအကုိႀကီး….

ေမာင္မင္းစုိး(ေရႊနံ႔သာ)

အခ်ိန္တန္ အိမ္ျပန္ၾကပါစုိ႔



ေမၽွ်ာ္လင့္ျခင္းနည္းနည္း အိပ္မက္ေတြ အေရေပ်ာ္ၿပီ
က်ားကန္ထားခံခဲ့ရတဲ့ ဘ၀အေသေတြနဲ႔
ဆံပင္ေတြ ျဖဴေနခဲ့ၿပီအေမ။

ခုိကုိးရာမဲ့ ေျပာင္တလင္းခါေနတဲ့ စိတၱဇညနက္ထဲ
သန္ေခါင္ထက္ ညဥ့္မနက္ေတာ့ေပမယ့္
အိမ္ျပန္ခ်ိန္ကုိ ေမွ်ာ္လင့္ေနခဲ့တယ္။

တရံေရာအခါက
လူေတြဟာ လူေတြနဲ႔ရွင္သန္ဖုိ႔ႀကိဳးစားခဲ့တယ္
အခုေတာ့
လူေတြဟာ မာရ္နတ္ေတြရဲ႕လွည့္စားမွဳေအာက္ ျပားျပားေမွာက္လုိ႔
နံရံျခားေန႔ရက္ေတြ ထူးထပ္လာခဲ့တယ္။

ဆုိပါေတာ့
နံနက္ခင္းေတြ ေရာင္နီလာခဲ့ၿပီးရင္
လူတစ္လုံးသူတစ္လုံး ေနေပ်ာ္ေပ်ာ္ဘ၀ေတြနဲ႔
အာမခံခ်က္ေတြ ေရာင္ျခည္ေတာက္လိမ့္မယ္။
ေမာင္မင္းစုိး(ေရႊနံ႔သာ)

Sunday, December 14, 2008

မိစၦာ၀ုိင္ကုိ ေသာက္ၾကည့္ျခင္း


‘ကဗ်ာေတြ ရွင္ခ်င္ရင္ ကဗ်ာဆရာေတြ ေသဖုိ႔သာျပင္’

မိစၦာ၀ုိင္ကုိ ေသာက္ၾကည့္ျခင္း (သုိ႔မဟုတ္) ကဗ်ာဆရာၾကည္ေမာင္သန္းႏွင့္ေတြ႔ဆုံျခင္း

ေအးရာေအးေၾကာင္းကဗ်ာ (၁၉၈၈) မွ

ကဗ်ာဆုိတာ ပေဟဠိ၀ွက္တမ္းကစားေနတာမဟုတ္ပါဘူး၊ ဆုံးမစာလုိလုိ နိတိလုိလုိ ပညာေပးေနတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး၊ စတုရန္းေတြ၊ ႀတိဂံေတြထဲအေပါစား စာသားထည့္ၿပီး ကေလးေတြ တီဗီဂိမ္း ေဆာ့သလုိ ေဆာ့ရတ့ဲအရာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ စကားလုံးေတြ ေလာ္မာၿပီး အဓိပၸာယ္မ့ဲ အဆက္စပ္မ့ဲ ထင္ရာျမင္ရာ ေရးေနတ့ဲ စကားလုံးစြပ္ျပဳတ္မဟုတ္ဘူး။
က်ေနာ္တုိ႔ လူငယ္ေတြဟာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ဦးပုည၊ အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖတုိ႔ရဲ႕ ေတးထပ္ေတြကုိလည္း တန္ဖုိး အနဂၢထားေပရဲ႕၊ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ မဟာေလးခ်ဳိးႀကီးေတြဟာလည္း ႏွလုံးသားထဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ ခုန္ၾကြေနေပလိမ့္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တုိရဲ႕ ေခတ္စမ္းကဗ်ာမ်ားဟာလည္း ရာစုအဆက္ဆက္ ၀င္းျပက္ေနေပလိမ့္၊ စာေပသစ္မုခ္ဦးက ဆရာဒဂုန္တာရာ၊ ၾကည္ေအးတုိ႔ ကဗ်ာေတြကလည္း က်ေနာ္တုိ႔ေသြးသားထဲ ျမစ္ႀကီးတျမစ္လုိ တသြင္သြင္ စီးဆင္းေနဆဲပါ။
စာေပပံုသဏၭာန္တရပ္ဟာ အဓိပၸာယ္မ့ဲ ေပၚေပါက္လာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ (မိဘမ့ဲ အဖမ့ဲသားေတြ မဟုတ္ဘူး။) ေခတ္ရဲ႕ ေတာင္းဆုိမႈအရ ေပၚေပါက္လာတာပါ။ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ ေခတ္စမ္းရဲ႕ ေနာက္ၿမီးဆဲြ န၀ဂႏၳ၀င္ကဗ်ာေတြကုိလည္း မပစ္ပယ္ခ့ဲပါဘူး။ ေခတ္နဲ႔ အံမ၀င္ေတာ့တ့ဲအခါ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ အႏုပညာေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈျပတုိက္ထဲ ခ့ံခ့ံညားညား ေနရာယူခ့ဲၾကပါတယ္။ အသစ္ကုိ ျမတ္ႏုိးတ့ဲ လူငယ္မ်ားဟာ အတားအဆီးေတြ၊ အတန္းအစားေတြ၊ အပိတ္အဆုိ႔ေတြၾကားက ရုန္းကန္ဖူးပြင့္လာရတာဟာ ဓမၼတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူႀကီးနဲ႔လူငယ္ အေဟာင္းနဲ႔အသစ္ ပဋိပကၡအတြက္ကေတာ့ ေခတ္တုိင္းမွာ ရိွေနမွာပါပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ ဂႏၳ၀င္ကဗ်ာေတြကုိ မပစ္ပယ္ခ့ဲပါဘူး။ ႏွလုံးသားထဲက ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏုိး တန္ဖုိးထား သိမ္းဆဲထားဆဲပါပဲ။

ကေန႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ စူးရွထက္ျမက္စြာ တစုိက္မတ္မတ္ ေရးဖဲြ႔ေနသူကေတာ့ ကဗ်ာဆရာၾကည္ေမာင္သန္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကည္ေမာင္သန္းရဲ႕ မုိးေ၀မဂၢဇင္း ၁၉၈၂ မွာ ‘ေပါင္ခ်ိန္ၾကစုိ႔’ ကဗ်ာကုိ မွတ္မွတ္ရရ စတင္ ဖတ္ဖူးခ့ဲပါတယ္။ ၁၉၈၉ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ၾကည္ေမာင္သန္းရဲ႕ နိမိတ္ပုံေတြ၊ သေကၤတေတြ၊ စကားလုံးခြန္အားေတြဟာ ကဗ်ာဖတ္သူရဲ႕ ေသြးေၾကာထဲ စုိက္ထုိးလုိက္သလုိ ပူေႏြးသြားၿပီး အလင္းတခု ပြားလာသလုိ ခံစားခ့ဲရပါတယ္။ ၾကည္ေမာင္သန္းရဲ႕ ကဗ်ာေတြထဲက ‘လက္’ ‘ေရသူမနဲ႔ ညစာစားျခင္း’ ကဗ်ာေတြဟာ ကဗ်ာဖတ္သူရင္ထဲကုိ စဲြထင္က်န္ရစ္ခ့ဲတ့ဲ ကဗ်ာေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာၾကည္ေမာင္သန္းရဲ႕ ေသြးခုန္ႏႈန္းကုိ တုိင္းထြာႏုိင္ဖုိ႔ ပန္းအလကၤာစာမ်က္ႏွာေပၚမွာ တင္ဆက္လုိက္ပါတယ္။

ပထမဦးဆုံး ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ပုံကုိ သိပါရေစ။
ေျဖ - ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ကုိ ေရြးခ်ယ္ခ့ဲျခင္းမဟုတ္ပါ။ ငယ္စဥ္ကတည္းက စာေတြဖတ္၊ ကဗ်ာေတြဖတ္၊ သီခ်င္းနားေထာင္၊ ဂစ္တာတီး၊ ရုပ္ရွင္ေတြၾကည့္ရင္း အလယ္တန္းေက်ာင္းသားဘ၀မွာ ကဗ်ာေရးခ်င္စိတ္ ေပၚလာၿပီး ကဗ်ာေတြစမ္းေရး၊ မဂၢဇင္းေတြကုိ ကဗ်ာေတြ လွမ္းပုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ရွဳမ၀၊ မုိးေ၀၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ မုိးေ၀မဂၢဇင္းမွာ ‘ဆူးေလဘုရားလမ္းရဲ႕ ရာဇ၀င္’ ဆုိတ့ဲ ကဗ်ာကုိ ပထမဆုံး ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပခံရပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက စာမူခ မရပါဘူး။ စာအုပ္လက္ေဆာင္ပဲ ရပါတယ္။ အဲဒီလုိနဲ႔ ကဗ်ာေတြ ဆက္ေရး၊ မဂၢဇင္းေတါကုိ စာမူဆက္ပုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ အပယ္ခံရတာလည္း ရိွ၊ ေဖာ္ျပခံရတာေတြလည္း ရိွပါတယ္။ ဘ၀မွာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္ အမ်ဳိးမ်ဳိး က်င္လည္ခ့ဲေပမယ့္ ကဗ်ာေရးခ်င္စိတ္ တစ္ခုတည္းနဲ႔ ကဗ်ာေတြ ေရးေနခ့ဲတာပါ။ ေရးခ်င္တ့ဲအခါလည္းေရး၊ မေရးခ်င္တ့ဲအခါလည္း မေရး၊ မဂၢဇင္းေတြဆီ ပုိ႔ခ်င္တ့ဲအခါလည္း ပုိ႔၊ မပုိ႔ခ်င္တ့ဲအခါလည္း မပို႔ဘဲ ေနခ့ဲပါတယ္။ တကၠသုိလ္ေရာက္မွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ ဘဲြ႔ရမွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ ပင္စင္ယူၿပီးမွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ ပုံမွန္၀င္ေငြရိွမွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ ဘ၀မွာ ဘာလုပ္လုပ္ အဆင္မေျပေတာ့မွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ လူရင္၀င္ခ်င္လုိ႔ ကဗ်ာေရးမယ္၊ ဘ၀မွာ ဘာလုပ္လုပ္ အဆင္မေျပေတာ့မွ ကဗ်ာေရးမယ္၊ လူရာ၀င္ခ်င္လုိ႔ ကဗ်ာေရးမယ္။ ေတြ႔ကရာေတြ ေလွ်ာက္ေရးၿပီး ကေလာင္နာမည္ လူသိမွ ကဗ်ာေရးမယ္ စသည္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခ့ဲျခင္း လုံး၀မဟုတ္ပါ။ တစ္ဆက္တည္း ဆက္ေျပာရရင္ ကဗ်ာေရးလာတာ ပုံႏွိပ္စာလုံး စျဖစ္ခ်ိန္က စ ေရတြက္ရင္ ၂၄ ႏွစ္ေက်ာ္ ရိွပါၿပီ။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ကဗ်ာဆရာလုိ႔ မခံယူရဲေသးပါ။ ကဗ်ာဆရာဆုိတာ ကဗ်ာဖတ္သူနဲ႔ အခ်ိန္ကာလက သတ္မွတ္ေပးပါလိမ့္မယ္။ ခုခ်ိန္ထိ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ကဗ်ာေရးသူလုိ႔ပဲ ခံယူပါတယ္။

ေလးစားအားက်ခ့ဲတ့ဲ ျပည္တြင္းျပည္ပ ကဗ်ာဆရာေတြကုိ ေျပာျပပါလား။
ေျဖ- ေျပာရရင္ေတာ့ ဖတ္ဖူးသမွ် ဂႏၳ၀င္ကဗ်ာဆရာအားလုံးကုိ ႀကိဳက္ပါတယ္။ သူတုိ႔က ေသခ်ာၿပီးသားမုိ႔ပါ။ ႀကိဳက္ခ့ဲတာေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးပါ။ ျပည္တြင္းကဆုိ ဂႏၳ၀င္ေရာ၊ ေခတ္စမ္းေရာ၊ တာရာေခတ္၊ မုိးေ၀ေခတ္ကေန ဒီေန႔ကဗ်ာေတြအထိ ႀကိဳက္တာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ စိတ္ထဲေပၚေပါက္သေလာက္ ေျပာရရင္ ရွင္မဟာရ႒သာရ၊ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ၊ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္လည္း ႀကိဳက္တာပဲ၊
ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးေၾကာ့လည္း ႀကိဳက္တာပဲ။
စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၊ ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာလည္း ႀကိဳက္တာပဲ။
ဖုိးသူေတာ္ဦးမင္း၊ လူဦးမင္းတုိ႔လည္း ႀကိဳက္တာပဲ။
ဦးပုည၊ အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖလည္း ႀကိဳက္တာပဲ။
သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္တုိ႔လည္း ႀကိဳက္ပါတယ္။
ဒဂုန္တာရာ၊ ၾကည္ေအး၊
ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ၊ ေနေသြးနီ၊
မင္းလွညြန္႔ၾကဴး၊ ၾကည္လင္၊
ကန္ၿမဲေအးေက်ာ္၊ ၀င္းေဖ၊
ေမာင္သင္းခုိင္၊ ေမာင္ေလးေအာင္၊
ေမာင္ယဥ္မြန္၊ ေဖာ္ေ၀း၊
သုခမိန္လိႈင္၊ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၊
ေအာင္ခ်ိမ့္၊ ေျမခ်စ္သူ၊
ေမာင္လူမိွန္၊ သစၥာနီ၊
ေဇာ္(ပ်ဥ္းမနား)၊ မအိ၊
ေမာင္ခုိင္မာ၊ ပုိင္စုိးေ၀၊
ေမာင္သင္းပန္ (နာမည္ေတြ ေကာက္သင္းေကာက္ေနရလုိ႔ တခ်ဳိ႕ ေလးစားအားက်ေပမယ့္ ေမ့ေနတ့ဲ ကဗ်ာဆရာေတြ ခြင့္လႊတ္ပါ)။

ျပည္ပကဆုိရင္လည္း (ဘာသာျပန္ေတြကတဆင့္) ရိွတ္စပီးယား၊ ဒန္ေတ၊ ဂြယ္ထည္၊ တဂုိးတုိ႔လည္း ႀကိဳက္တာပဲ။ မာယာေကာ့ဖ္စကီး၊ နီရူဒါ၊ ဘားေတာ့ဗရက္၊ အုိက္က်င့္လည္း ႀကိဳက္တာပဲ။ အိလိေယာ့၊ ဒလန္ေတာမတ္လည္း ႀကိဳက္တယ္။ ေအာ္ဒင္၊ စီေဒးလူး၀စၥ၊ စတီဖင္စပါဒါလည္း ႀကိဳက္တာပဲ။ အေမရိကန္က အလန္ဂ်င္းစဘတ္၊ ရုရွက ယက္ဖတူရွင္ကုိ၊ ေဘာစနက္စင္စကီး၊ ျပင္သစ္က ဂ်က္ကြက္ပေရးဗား၊ ဂ်ာမနီက အုိက္ဇင္ဘာဂ်ာ၊ အီတလီက ကြာစီမုိဒုိ၊ အေရွ႕ဥေရာပက ဟုိးလမ္၊ ပုိပါ၊ ဟားဘတ္တုိ႔လည္း ႀကိဳက္ပါတယ္။ ေနာက္ အုိက္ယာလန္က ေရွးမတ္စ္ေဟနီ၊ မကၠစီကုိက ေအာက္တုိဗီယုိပါဇ္ စသည္ျဖင့္ ႀကိဳက္ပါတယ္။ ေနာက္ ေတာင္အာဖရိက၊ ဂ်ပန္၊ ေတာင္ကုိရီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွားက အမည္မမွတ္မိေတာ့တ့ဲ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာေတြကုိလည္း ႀကိဳက္ပါတယ္။

ဘယ္လုိစာမ်ဳိးကုိ ေဇာင္းေပးဖတ္ပါသလဲ။
ေျဖ- စာနဲ႔ပတ္သက္ရင္ အစုံဖတ္ပါတယ္။ လက္လွမ္းမီသေရြ႕ အခ်ိန္ရိွသေရြ႕ေပါ့ဗ်ာ။ သုိင္း၀တၳဳ၊ တက္က်မ္းနဲ႔ ဆုံးမစာေတြကလဲြရင္ေပါ့ဗ်ာ။ သမုိင္းစာအုပ္ေတြ၊ အတၳဳပၸတၱိစာအုပ္ေတြလည္း ႀကိဳက္ပါတယ္။ ၀တၳဳတုိေပါင္းခ်ဳပ္ေတြကို ဖတ္သလုိ ၀တၳဳရွည္ႀကီးေတြကုိလည္း အခ်ိန္ေပးဖတ္ပါတယ္။ ဘက္စ္ဆဲလားေတြကုိလည္း အခ်ိန္ရရင္ အင္တာတိန္းမင့္ အေနနဲ႔ ဖတ္ပါတယ္။ ရုပ္ျပတုိ႔၊ ကာတြန္းတုိ႔လည္း ဖတ္ပါတယ္။ အက္ေဆးနဲ႔ ကဗ်ာကေတာ့ ဦးစားေပးေပါ့ဗ်ာ။ တစ္ခါတစ္ရံ အမ်ဳိးသားစာေပကုိ ဖတ္ပါတယ္။

ကဗ်ာတပုဒ္ရဲ႕ အသက္နဲ႔ ပန္းတုိင္က ဘာလဲ။
ေျဖ- ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ဟာ အႏုပညာေျမာက္စြာ ဆဲြေဆာင္မႈရိွၿပီး ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ေက်နပ္ခံစားေစရရင္ လုိရင္းေရာက္တယ္ ထင္တာပဲ။

ပံုသဏၭာန္ နဲ႔ အေၾကာင္းအရာ ဘာက ပုိအေရးႀကီးပါသလဲ။
ေျဖ- ဘယ္ဟာကမွ ပုိအေရးမႀကီးပါဘူး။ လုိက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ဖုိ႔ပဲ လုိပါတယ္။

ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြက ဗဟုိခ်က္ မ့ဲရမယ္လုိ႔ တခ်ဳိ႕က ေျပာၾကတယ္။ အခု ကုိၾကည္ေမာင္သန္းေရးေနတ့ဲ ကဗ်ာေတြက ခင္ဗ်ားရဲ႕ဘ၀ကုိ ဗဟုိခ်က္ျပဳေရးေနတာ မဟုတ္ဘူးလား။
ေျဖ- ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ တတ္ကြ်မ္းနားလည္တ့ဲ လူေတါ ေဆြးေႏြးေျပာဆုိၾကပါေစ။ ကြ်န္ေတာ့ကဗ်ာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေရးခ်င္သလုိ ေရးပါမယ္၊ တျခားဟာလည္း ေရးခ်င္ေရးပါတယ္။

ကုိၾကည္ေမာင္သန္္းက ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္မလာရင္ ဘာျဖစ္လာမယ္ ထင္ပါသလဲ။
ေျဖ - ကြ်န္ေတာ့အေနနဲ႔ကေတာ့ ကဗ်ာေရးသူ ျဖစ္မလာရင္ ကဗ်ာဖတ္သူေတာ့ ျဖစ္ေနမွာပဲ။

ကေန႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ အရိွန္အဟုန္နဲ႔ စီးဆင္းေနသလား။ ေရစီး တန္႔ေနပါသလား။
ေျဖ - ကေန႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ အရိွန္အဟုန္နဲ႔လည္း မစီးဆင္းပါ။ ရပ္တန္႔ျခင္းလည္း မရိွပါ။ ပုံမွန္ စီးဆင္းေနတယ္လုိ႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။

ကဗ်ာေရးမယ့္လူငယ္ေတြကုိ ဘာေျပာခ်င္သလဲ။
ေျဖ - မ်ားမ်ားဖတ္၊ နည္းနည္းေရး။

ကုိၾကည္ေမာင္သန္းေရးတ့ဲ ‘လက္’၊ ‘ေရသူမနဲ႔ ညစာစားျခင္း’၊ ‘အာရွတုိက္ရဲ႕တေနရာ’၊ ‘ေတာင္အေမရိကကုိ သြားခ်င္တယ္’ ကဗ်ာေတြထဲက ဘယ္ကဗ်ာကုိ ပုိၿပီး အားရသလဲ။
ေျဖ - ကုိယ့္ကဗ်ာေတြ ကုိယ္ျပန္ဖတ္ၿပီး တခါတေလ အားရသလုိပဲ၊ တခါတေလေတာ့လည္း အားမရဘူး။

ကုိၾကည္ေမာင္သန္း ကဗ်ာလုံးခ်င္းထုတ္ဖုိ႔ အစီအစဥ္ ရိွ မရိွ သိပါရေစ။
ေျဖ - အေျခအေနေပးတ့ဲ တေန႔ေပါ့ဗ်ာ။ ခုထက္ထိ ေမာင္ေလးေအာင္ တကုိယ္ေတာ္ ကဗ်ာလုံးခ်င္း မရိွေသးဘူး။ ေမာင္လူမိွန္လည္း မရိွေသးဘူး။ ေဖာ္ေ၀းတုိ႔၊ ေျမခ်စ္သူတုိ႔ေတာင္ ကြယ္လြန္ၿပီး ေတာ္ေတာ္ၾကာမွ ကဗ်ာလုံးခ်င္းေတြ ထြက္လာၾကတာပါ။ ကဗ်ာေရးတ့ဲသူအတြက္ ကဗ်ာလုံးခ်င္း ရိွရင္လည္း ေကာင္းပါတယ္။ မရိွရင္လည္း ဘာမွ မျဖစ္ပါဘူး။


ကုိၾကည္ေမာင္သန္းနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ထဲက ႀကိဳက္တ့ဲကဗ်ာဆရာေတြက ဘယ္သူေတြလဲ။
ေျဖ - ေမာင္ျပည့္မင္း၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ ေနမ်ဳိး၊ မုိဃ္းေဇာ္၊ ခုိင္ၿမဲေက်ာ္စြာ၊ ေမာင္ဖီလာ၊ ေဇာ္ယုပုိင္၊ မင္းႏုိင္သား၊ ၾကည္ေဇာ္ေအး၊ ေနာက္ မဂၢဇင္းကုိ ကဗ်ာ ဘယ္ေတာ့မွ မေပးတ့ဲ ေက်ာက္ဆည္က တည္ဘြားဦး၊ ေမွာ္ဘီက ၀င္းေဇာ္လြင္။

စတုဂံေတြ၊ ႀတိဂံေတြထဲမွာ စာေတြသြပ္ၿပီး ပုိ႔စ္ကဗ်ာလုိ႔ ေျပာေနတ့ဲ လူေတြကုိ ကုိၾကည္ေမာင္သန္း ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ - သူတုိ႔လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ၾကပါေစ။ အေပၚလီနဲ႔တုိ႔လည္း လုပ္ခ့ဲတာပဲ။ ၀ါသနာပါသူေတြ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ၾကပါေစေလ။

ကုိၾကည္ေမာင္သန္းဟာ ‘မႏၱေလး ထန္းရိပ္ညိဳဆု’၊ ‘ပ်ဥ္းမနားအလယ္ရုိးမဆု’၊ ‘ဦး၀င္းၿငိမ္းရဲ႕ ေရႊအျမဳေတစာေပဆု’ ေတြ ရထားတ့ဲ ကဗ်ာဆရာတဦး အေနနဲ႔ ဆုေပးတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခင္ဗ်ားရဲ႕အျမင္ကုိ သိပါရေစ။
က်ေနာ္ ၁၉၉၈ မွာ ‘မႏၱေလးစာဖတ္သူမ်ားရဲ႕ အႀကိဳက္’ ကဗ်ာဆု (ထန္းရိပ္ညိဳဆု မဟုတ္ေသးပါ)၊ ၂၀၀၆ မွာ ‘အလယ္ရုိးမကဗ်ာဆု’၊ ၂၀၀၆ မွာပဲ ‘ေရႊအျမဳေတကဗ်ာဆု’ေတြကုိ ရခ့ဲပါတယ္။ ဆုေပးတယ္ဆုိတာ က်ေနာ္တုိ႔ အႏုပညာကုိ အသိအမွတ္ျပဳတာပါပဲ။ အဲဒီအတြက္ ၀မ္းသာပါတယ္။ ေငြလည္းရေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆုရလုိ႔ဆုိၿပီး ဘ၀င္ျမင့္စရာ၊ ႀကီးက်ယ္စရာအေၾကာင္း မရိွပါ။ ဆုမရေပမယ့္ ေတာ္တ့ဲ ေကာင္းတ့ဲ ကဗ်ာဆရာေတြ၊ ကဗ်ာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္ေတြကေတာ့ အကယ္ဒမီရၿပီးရင္ အႏုပညာေၾကး ပုိရတယ္လုိ႔ ၾကားဖူးပါတယ္။ ကဗ်ာဆုရၿပီးတ့ဲ ကဗ်ာေရးသူကေတာ့ ကဗ်ာစာမူခ ပုိေတာင္းလုိ႔ မရဘူးဗ်ဳိ႕။ ။

ေအာင္ဘညိဳ
ဒီဇင္ဘာ ၁၄၊ ၂၀၀၈

မိုးမခ-မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။
(မူရင္း - ပန္းအလကၤာ မဂၢဇင္း)